کاربرد های اتوکلاو کلاسB
نوشته شده توسط : alitala

اتوکلاوهای کلاس B صرفه جویی در فضا عالی هستند که برای عملکرد بالا ساخته شده اند. آنها اتوکلاوهایی در اندازه مایکروویو هستند که به راحتی روی پیشخوان کلینیک های شلوغ و مطب های دندانپزشکی قرار می گیرند. کلاس B که در سایزهای جمع و جور 19 و 29 لیتری موجود است، برترین اتوکلاوهای رومیزی است.

اساسا آنها یک نسخه مینیاتوری از اتوکلاو بزرگتر EN 285 هستند که در بیمارستان ها یافت می شود. اجماع صنعت در مورد آنچه که "B" در کلاس B مخفف آن است، "بزرگ" است، نه به عنوان اشاره به اندازه، بلکه بیشتر به عنوان اشاره ای به عملکرد. انتظار می رود اتوکلاوهای رومیزی کلاس B عملکرد پیشرفته مشابه دستگاه های ضدعفونی کننده بیمارستانی بسیار بزرگتر EN 285 را ارائه دهند.

مزیت اصلی اتوکلاوهای کلاس B استفاده از پمپ خلاء برای حذف هوا و خشک کردن بار است. اتوکلاوهای کلاس B قادرند بیش از 99 درصد از هوای داخل محفظه را خارج کنند و از عدم وجود هوای محبوس شده اطمینان حاصل کنند که از رسیدن بخار به سطح بار جلوگیری می کند و در نتیجه حیات میکروبی روی بار را از بین می برد، بدون اتصال خارجی به آب یا بخار (برخی رومیزی). اتوکلاوها برای پر کردن خودکار به لوله های آب متصل می شوند، بنابراین اپراتورها نیازی به پر کردن آنها ندارند). به عبارت دیگر، اتوکلاو رومیزی کلاس B پیشرفته ترین مدل "plug-n-play" موجود در بازار امروز است.

 
اتوکلاو رومیزی کلاس B

اتوکلاو کلاس B چگونه کار می کند؟

1. ابتدا هوا را خارج می کنیم. چگونه؟ با استفاده از پمپ خلاء، اتوکلاو کلاس B از پالس های خلاء برای استخراج هوا در محفظه اتوکلاو استفاده می کند. این فرآیند قادر است بیش از 99 درصد از هوای داخل محفظه را خارج کند.

فرض کنید قرار است از سه پالس برای استخراج هوا استفاده کنیم. اولین پالس حدود 80٪ از هوا را خارج می کند و 20٪ باقی می ماند. سپس در پالس دوم 80% از 20% باقیمانده استخراج خواهد شد (با خروج 4% از هوای اولیه). و در نهایت آخرین پالس 80٪ از 4٪ آخر هوا را حذف می کند، که ما را به عدد کلی پایین 0.8٪ از هوای باقی مانده در محفظه می رساند. به عبارت دیگر، هر پالس 80 درصد هوا را استخراج می کند، به طوری که با هر پالس، این عدد بسیار کوچکتر می شود و ما را با عدد نهایی 99 درصد کل هوا خارج می کند. کل این فرآیند حذف هوای قبل از خلاء تکه تکه نامیده می شود . حفره های هوا را از بین می برد و در نتیجه نفوذ بخار به عمیق ترین نقطه بار را بهبود می بخشد.

در این نمودار می توانید پالس های حذف هوای قبل از خلاء را مشاهده کنید (به رنگ صورتی) که توسط پمپ خلاء داخلی به دست آمده است.
در این نمودار می توانید پالس های حذف هوای قبل از خلاء را مشاهده کنید (به رنگ صورتی) که توسط پمپ خلاء داخلی به دست آمده است.

2. پس از اینکه پالس های خلاء تقریباً تمام هوای داخل محفظه را خارج کردند، فشار و دما افزایش می یابد.

3. اکنون به مرحله استریل‌سازی رسیده‌ایم که در آن دما و فشار برای مدت زمان استریل‌سازی ثابت می‌ماند که به آن زمان نگهداری نیز می‌گویند . این مرحله ای است که عقیم سازی واقعی انجام می شود، یعنی خداحافظی با میکروب ها.

4. سپس دریچه اگزوز فشار را تا فشار اتمسفر آزاد می کند.

5. آخرین مرحله، مرحله خشک کردن است که در آن بار به طور کامل خشک می شود. دوباره از پمپ خلاء استفاده می کنیم، اما این بار پمپ خلاء رطوبت بار را می مکد. چگونه؟ با کاهش فشار به کمتر از فشار اتمسفر، در داخل محفظه خلاء ایجاد می کنیم و دمای جوش را به کمتر از دمای جوش واقعی 100 درجه سانتیگراد کاهش می دهیم. این دمای پایین‌تر جوش باعث می‌شود آب تبخیر شود و به گاز تبدیل شود، که سپس توسط پمپ خلاء مکیده می‌شود و بار خشک می‌شود!

در این مرحله، استریلیزاسیون کامل شده است، بار خشک است و اتوکلاو برای باز کردن بی خطر است.

چرخه های اتوکلاو

به طور کلی دو چرخه برای اتوکلاو در اتوکلاو رومیزی کلاس B وجود دارد:

  1. چرخه استاندارد حدود سه دقیقه طول می کشد و به 134 درجه سانتیگراد می رسد. این چرخه برای مواد استاندارد مانند ظروف شیشه ای یا جامدات فلزی، توخالی ها، اقلام متخلخل و منسوجات در نظر گرفته شده است.
  2. چرخه ظریف پانزده دقیقه طول می کشد و در دمای پایین 121 درجه سانتیگراد کار می کند. این چرخه برای مواد ظریف مانند پلاستیک و سایر موارد ظریف طراحی شده است که برای چرخه استاندارد مناسب نیستند.

آماده استفاده از اتوکلاو کلاس B خود باشید

بیایید آنچه را که در مورد اتوکلاوهای کلاس B یاد گرفتیم مرور کنیم. توضیح دادیم که مزیت اصلی اتوکلاوهای کلاس B استفاده از پمپ خلاء برای استخراج هوا قبل از استریل و خشک کردن بار پس از استریلیزاسیون است. ما نشان دادیم که چگونه اتوکلاوهای کلاس B از مجموعه‌ای از پالس‌ها برای استخراج حدود 99 درصد از هوای داخل محفظه استفاده می‌کنند که به آن حذف هوای پیش خلاء تقسیم‌شده می‌گویند . ما به هر مرحله از فرآیند اتوکلاو نگاه کردیم تا بفهمیم که دقیقاً چه اتفاقی در داخل محفظه هنگام انجام چرخه می افتد. و در نهایت دو چرخه معمولی، چرخه استاندارد و ظریف را توضیح دادیم و اینکه هر کدام را برای چه موادی استفاده کنیم.

پست بعدی ما را در این مجموعه بررسی کنید که در آن دستگاه های ضدعفونی کننده اتوکلاو بزرگ (EN 285) موجود در بیمارستان ها، مراکز پزشکی، آزمایشگاه ها و سایر صنایعی که نیاز به پردازش استریل دارند را بررسی می کنیم.





:: برچسب‌ها: اتوکلاو,اتوکلاو بخار,اتوکلاو بیمارستانی,اتوکلاو ایرانی,اتوکلاو کلاسb, ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: